Mutfak penceresinden disariya bakiyoruz... Bak yapraklar dokulmeye basladilar bile diyorum, belki degisik renklerde toplayip bana getirirsin birkac tane... Burnunu cekiyor.. Hava cok sicak.. Cok nemli.. Cok yapis yapis... Ama ruzgar var.. Gunes gokyuzunde ama, gokyuzu grimsi...
Anne bu mevsimin adi ne diyor.. Bu mevsimin adi Roma diyorum..

17 Mart 2009 Salı

SPAGHETTI CON LE VONGOLE (MIDYELI SPAGETTI)

Sevgili Kara Kalem, hem Turkiye’de cok bilinmeyen, hem sebzeli olmayan hem de spagetti ile yapilan bir makarna tarifi istemis benden..

Tam da az karbonhidrat, cok sebze tuketin dedigim su gunlerde.. Ama benim diyet anlayisim cesitlilik uzerine kurulduguna gore, hicbir besin zararli ya da yasak sinifina konulmadigina gore, benim italyan arkadaslarimdan bile istek aldigim, midyeli spagetti tarifinde karar kildik birlikte..

Aslinda, klasik Italyanlar bu yemegi spagetti ile degil, onun biraz yassi tipi olan “vermicelli” makarnasi ile yaparlar. Merakliysaniz, soyle bir arama yapin internette.. Kac cesit, kac numara spagetti olduguna, vermicellinin butunune, yarimina, bucatini adi verilen ortasi delik spagettinin hangi sosa uygun olduguna bakin biraz.. Bu isin sakasi yok.. Istek uzerine, artik bilenler sinifina terfi etmis bir Turk’ten, onun nefis diye tanimladigi bir tarif alacaksiniz..

Siz, orta boy bir spagetti secin derim ben.. bugunden, bu andan baslayarak ta, makarnayi sudan gecirmek gibi bir aliskanliginiz oldugunu unutun.. Makarna yenecegi kadar pisirilir, suyu suzulur ve sosuyla karistirilir. Ayrica hamurlasacak kadar cok degil, “al dente” yani dise dokunacak dirilikte birakilir. 100 gr makarna icin, yaklasik 1 litre su konur ve 1 kasik ta iri mutfak tuzu atilir. Sonradan tuz eklenmez.

Gelelim tarife..
250 gr spagetti (1 yetiskin yaklasik 70 gr. yer, istahli bir yetiskin 100-120 grami bulur. Abartmayin ki tadi damaginizda kalsin, tekrar pisirmenizi istesinler)
750 gr. Midye (Fotograftakilerden)
2 dis sarimsak
3 yemek kasigi z.yagi
Yarim kahve fincani beyaz sarap (arzuya bagli)
Kabuklari soyulmus, cekirdekleri cikartilmis, kup kup dogranmis 2 olgun domates
2 tane kirmizi aci biber veya pul biber
Cok ince kiyilmis maydanoz.

Midyeler, 3-4 saat oncesinden soguk suya konur. İcleri acilmis, ya da kirik olanlar ayiklanip atilir. Ara ara sulari degistirilir. Bu islem oldukca onemlidir. Cunku isin ucunda kumlu spagetti pisirmek te vardir ki, inanin hic hosunuza gitmez.. Su degistirirken midyeler ustten alnip suzgece konur, sonra su bosaltilir.
Celik bir sahana 1 kasik z.yagi ve 1 adet, bir kac parcaya bolunmus sarimsak konur. Kabuklari iyice yikanmis midyeler eklenir. Orta dereceli ateste, kabuklar acilincaya kadar pisirilir. (midyeler cok cabuk piser).
Bu arada derin ve buyuk tencerede, makarnanin suyu da kaynatilir.

Midyelerin icleri cikartilir. 10-15 tane midye kabugu ile birakilir. Midyelerin biraktigi su, mumkunse temiz bir tulbentten suzulur ve kenara ayrilir. Degilse, cam bir bardaga konur. Kum iyice dibe cokene kadar kadar beklenir. Dikkatlice ust kisimdaki pisme suyu alinir.

Misafirler masaya davet edilir. Bu andan itibaren hazirlanma suremiz spagettinin pisme suresi olan 12-13 dakikadir. Yine de makarnayi tatmadan suzmeyin derim ben. Olur da al dente kivami, sizde cig makarna etkisi yapabilir..

Iki kasik zeytinyagi, 2 sarimsak (kucuk kucuk dogranmis) ve domatesler celik tencereye konur. Domatesler hafif yumusayinca, midyeler eklenir. Makarnanin suyundan 3-4 kasik, ve midyelerden daha once filtre edilen su tencereye alinir. Birbirlerine iyice karistiklarinda arzuya gore ates hafif acilir ve beyaz sarap eklenip buharlastirilir.
Spagettiler, pismelerine yakin suzulur ve midyelerin uzerine eklenir. Pul biber konur. Biraz daha pisirilip sosla iyice karismalari saglanir. İnce kiyilmis maydanoz eklenir. Tencerenin alti kapatilir. Buyuk bir servis tabagina alinip, taze cekilmis kara biber ilave edilir ve dumani ustundeyken servis yapilir.

Bu makarnayi bir de domatessiz de deneyebilirsiniz.. Onda midye tadi daha belirgindir. Ben Salerno’da icine kucuk parcalar halinde siyah zeytin konulmusunu da yemistim.. O da cok lezzetliydi..

Ayni pisirme usuluyle, icine karides, siyah midyelerden, her turlu deniz mahsulu ekleyerek de pisirebilirsiniz..

Sevgili Kara Kalem, umarim begenirsiniz.. Degilse somon baligini cok seven NuNu icin somonlu makarna tarifi yazacagim.. Bir de onu denersiniz..

Afiyet olsun..


17 Mart 2009’Roma

15 yorum:

Tijen dedi ki...

Muhteşem görünüyorlar Mehtap! Cumartesi günü ilk çiğ midyemi yedim biliyor musun? Seninkiler gibi. Türkçe'de "kum midyesi" mi deniyordu bunlara onu düşünüyorum şimdi???

parka dedi ki...

Mehtap çok teşekkür ederim. Tarifi uygularken galiba biraz hassasiyet gerektiriyor. Yoksa istediğimiz tadı alamıyacakmışız gibime geliyor. Bu yüzden senin ayrıntılı tarifin çok önemliydi ve yedim yuttum bile. :) Yalnız orada 70 gramla ne miroş doyar nede ben, biz porsiyonlara biraz boyut değiştireceğiz :) Domateslerin kabuklarını soymak için ben ilk önce yanlardan bir bıçak yardımı ile çizikler atıp, sıcak suya bırakıyorum. Sıcak suda kabuklar daha kolay ayrılıyor. Arkadaşlarımsa bu işleme kızıyor. Domateslerdeki lezzet yok olurmuş. Bu doğrumu Mehtap. Birde zeytin fikri daha çok hoşuma gitti. Bak aynı zamanda bu tarifi karideslide yapabilirim. Buda harika bir fikir. Peki Miroş maydonozu pek değil hiç sevmiyor. Böreklerin, yemeklerin, salataların içinden bile maydonozu ayıklamadan yemez. Onun yerine dere otu kullansam tat bozulurmu dersin. Ağırmı gelir dere otunun hakim kokusu yemeğe dersin. Bunuda düşünüyorum şimdi. Arkadaş bir yemek tarifi verdin ufkum genişledi. Ben bunu kopyalar alt üst edip Babişko usulü spagettiye dönüştürürüm en sonunda:)))

Herşey bir yana tarif için çok teşekkür ederim gerçekten. Damak tadıma çok uygun. Hafta sonu arkadaşlarımı süpriz olarak midyeli spagettı ile karşılamak güzel olacak.

Sana güzel bir gün diliyorum.

Ahmet

Bir Dut Masalı - nUnU dedi ki...

VALLAHİ ALLAHHHH DERİM
:)))))
Ve YERİM !!!!!

Unknown dedi ki...

yemek dergilerindeki gibi olmuş fotoğrafı nefis görünüyor benim gibi önce salata sonra makarnaya hiç hayır demeyenler için :)

Belgin dedi ki...

Sevgili Mehtap, tarifin icin tesekkürler, cok güzel görünüyorlar, en yakin zamanda denerim:)
Sevgilerimle

:)den dedi ki...

Tek kelimeyle nefis!
Mutfakta bu kadar başarılı ve yaratıcı olduğunuzu bilmiyordum. Kara Kalem'e de ayrıca teşekkürler...
Benim gibi deniz ürünlerine ayılıp bayılan biri için harika bir tarif.
Sanıyorum size sonsuza kadar teşekkür etmeyi sürdüreceğim:)
Sevgiler...

Oya Kayacan dedi ki...

Bu tarif midye, istridye, kum midyesi, tarak; hepsiyle yapılabilir. Tarifin en kolayı sızmada çevrilen sarmısaklara deniz ürününü katmak, suyunu saldırmak (kullanılacaksa bu aşamada domatesi eklemek), arnavut biberi/karabiber ile çevirmek, altını kapamaya yakın maydanozunu katmak. Kara Kalem Ahmet, maydanoz yerine roka kullanmayı denesen güzel olur, ben çokça yapar ve bayılırım.
Mehtap'çığım, ne kadar şanslısın Roma'da oturuyor olmakla. İkinci vatanım derdim ama sürdürmek kısmet olmadı.

beenmaya dedi ki...

afiyet olsun hepimize o halde :))
hani bende üstüme alındım ama :))

Mehtap Pasin Gualano dedi ki...

Tesekkur ederim Tijen'cigim.. Ben midyenin en cok dolmasini ve Ankara'da Sakarya'da ayak ustu yenilen kizartmasini severim.. Bir de kavaklarda yenir degil mi.. Ekmegin arasinda sicak sicak.. yaninda buz gibi birayla..
Bu da italyan tarifi iste.. toplandigi denizin temizligine gelince, en iyisi hic dusunmemek galiba..

Mehtap Pasin Gualano dedi ki...

sevgili Kara kalem, ben dere otunu bulamadigim gibi, babamin butun ugraslarina ragmen yetistirmek te mumkun olmadi burada.. olsa, denerdik..
bence en iyisi Miros'un porsiyonunu ayirdiktan sonra, kalanina maydanoz eklemek..
Aslinda tarif zor degil de, zamanlamayi tutturmak ve kumlari iyice suzmek onemli.. karidesle boyle bir sorun yok.. karidesin pisme suresi 5 dakika.. daha da cabuk ve kolay yani..

Sevgili NuNu, senin icin, somonlu makarnayi yazacagim.. fotograflar cok kotu cikmis ama bizim evde, hemen her cuma gecesi piser. O nedenle, cook yakinda..

Sevgili Funda, fotograflari bir profesyonel cektiginden olsa gerek. ben cekince, zaten ustunde ya 10 yil oncesinin, ya 20 yil sonrasinin tarihi olur.. zaman tunelinde hareket eden bir canon'um var.. sahibi gibi..

Sevgili Belgin, denemeye deger. simdiden afiyet olsun..

sevgili :)'den, ozlemistim.. Hos geldiniz.. Basarili ve yaratici olduguma gelince.. Oraya ben de
:-))) koyuyorum ve tesekkur ediyorum..

Sevgili Oya, Hosgeldin.. Benim sayfalara sigdiramadigim tarif, bu kadar guzel toparlanabilir ancak.. Ben roma'yi cok seviyorum ve mutluyum burada.. ama Konya'nin Bozkir kasabasinda yasarken de yasantimda, gicimik, batirik yemekleri vardi, midyelei makarna yerine, ve mutsuz degildim inan..

sevgili Beenmaya, diyet yapmiyor muyduk? :-))) oyleyse makarna 50 gram, yaklasik 300 gram salata ile birlikte.. afiyet olsun..

Brajeshwari dedi ki...

Çok lezzetli görünüyor.Ben 120 gr yedim fotografa bakarak.. Dietteyim..:)

Adsız dedi ki...

yaa Mehtapcım, biraz da deniz ürünsüz tarif versen :) tamam utanç verici ama sevmiyorum ben midye filan :(

Mehtap Pasin Gualano dedi ki...

Sevgili Brajeshwari, formda oldugunu, kilon konusunda cok bilincli ve akilli davrandigini biliyorum. Midye seviyorsan, dene derim ben.. Ama 70 grami gecmeden..ustune tatli hakkin da olsun.. :-))

Cheetos'cugum, bu kara kalemin siparisi uzerine secilmis bir tarifti.. sen sebzelerden sebze begen.. Makarnasi benden..:-))

Brajeshwari dedi ki...

Az kalorili Lazanyaaaa..!!!

Mehtap Pasin Gualano dedi ki...

Sevgili Brajeshwari, Onu da yapariz ama lezzeti asla ayni olmaz. ben onun icin cok kalorili lazanyayi, ara sira, kucuk bir porsiyon yiyorum.. ustelik bizim evde sevilir ve yenir.. ama bana yetmeyecek kadar piser hep.. :-))