Mutfak penceresinden disariya bakiyoruz... Bak yapraklar dokulmeye basladilar bile diyorum, belki degisik renklerde toplayip bana getirirsin birkac tane... Burnunu cekiyor.. Hava cok sicak.. Cok nemli.. Cok yapis yapis... Ama ruzgar var.. Gunes gokyuzunde ama, gokyuzu grimsi...
Anne bu mevsimin adi ne diyor.. Bu mevsimin adi Roma diyorum..

11 Eylül 2008 Perşembe

SU ICSENIZ YARIYOR MU?



Yarar tabii.. Inanirim..

Su, hayatla olan en buyuk bagimiz. Elbetteki icecegiz.. Diyet icin onerildiginden degil, 5 bardak gibi nerden ciktigi pek belli olmayan bir olcu yuzunden degil.. Su icmezsek yasayamayacagimiz icin icecegiz..

Ahh.. Siz kilolar acisindan mi diyordunuz "su icsem yariyor" diye? Ona da inanirim.. Su kilo yapar.. Icine ne kadar un karistirdiginiza, ne kadar patates dogradiginiza, ne kadar princ ya da makarna attiginiza, ne kadar yag eklediginize ve icinde ne kadar seker erittiginize bagli olarak elbetteki kilo yapar..

Saka bir yana.. Once kendimizi gercekci olarak degerlendirmemiz gerekiyor. Gercekten sandigimiz kadar kilolu muyuz? Arastirmalar, kadinlarin kendilerini olduklarindan enaz 5 kilo fazlasiyla algiladiklarini soyluyor. Ben son aylarda yaklasik 7 kilo verdim. Beni her goren, "aaaa ne kadar zayiflamissin" diyor, giydigim hersey uzerimden dokuluyor, ama aynaya baktigimda ayni beni, yani ayni karin ve baseni goruyorum hala..

Eger vermeniz gereken 10 kilodan fazlaysa, sakin bloglardan, gazetelelerden filan okuduklarinizla kendi basiniza birseyler yapmayin derim ben.. Bir doktora danisin..

Hedeflerinizi dogru koyun. Genetik yapiniz uygun degilse, ne kadar zayiflarsaniz zayiflayin, mankenlere benzeyemezsiniz. Zayifladiniz diye illa ki daha guzel olmayabilirsiniz. Birkac kilo fazlaniz var ama armonik gorunuyorsaniz, hayatin keyfini kendiniz ve yakinlarinizdakiler icin kacirmanin da cok fazla bir anlami yok..

Duzgun beslenme aliskanligi kazanmamiz gerek.. Yani herseyden yiyerek, ama akillica yiyerek saglikli bir beslenme tarzi olusturabiliriz.

Yemeyerek kilo verilmez. Daha dogrusu verilir ama daha sonra verilmesi gitgide guclesen kilolar olarak geri alinir. Organizma, kalori kisitlanmasina kendini yavaslatarak cevap verir. Yani aclik diyetleri (ona diyet denmez aslinda) halsiz, bitkin ve sinirli olmamiza yol acar. Metabolizma buldugu tek bir kaloriyi bile yaga cevirir ve zor gunleri garantiye almaya calisir. Kendi basina, ac bilac diyet yapan kisilerin karin cevrelerinde olusan yag toplanmasinin sebebi budur ve yok etmek oldukca guctur.

Hayat boyu diyet yapilmaz (bence). Hergun "iki kofte kadar et, bir tabak sebze, bir kibrit kutusu peynir olculemez. " Istenilen kiloya gelene kadar kontrollu diyetler uygulanir ve sonra, yasanilan yere, aile yapisina, kulture, yasam tarzina bagli olarak bir beslenme stili olusturulur ve kilo alinmayabilir.

Gunde sadece 100 kalori azaltarak, bir senede yaklasik 7-8 kilo verilebilir. Sizin 100 kalori dediginiz sey, 3 biskuvi, 5 adet galeta, bir kucuk muz, caya kahveye attiginiz seker, fazladan kacan 1 yemek kasigi zeytin yagidir.

Kaloriyi kacirmak ise cok kolaydir. Bir avuc fistik (100 gram kadar diyelim, buyukce bir avuc olsun) yaklasik 560 kaloridir. Fistik yemiyelim mi? Tabii ki yiyelim ama hergun degil, her yemekten sonra degil, kocamizin degil de, kucuk cocugumuzun avucuyla yiyelim.


Size yarin, kilomuzu kontrol altina almak icin yapabilecegimiz bazi kucuk onerilerde bulunacagim.. Belki isinize yarar..






9 yorum:

funda dedi ki...

Ben bahar aylarında diyetisyene gitmiştim. 3 kilo verdim sonra 1 ini geri aldım. Vermem gereken 8 kilo olduğunu söylemişti. Yani bu hesapla daha 5 kilo var kendimi rahat hissetmem için vermem gereken. Adı diyet olunca çok sıkılıyorum ben. Yasaklar hep çeker ya insanı hemen bozuveresim geliyor. E çok iradeli de olmayınca iş düğüm düğüm oluyor.. Aslında herkesin duymak istediği de bu sanırım. Doğru beslenme alışkanlığını yakalayabilmek. Ben de hayatımın sonuna kadar diyetteyim psikolojisinde olmak istemiyorum çünkü. Siz yazın , yazdıkça da ben rahatlıyım :)

Bir Dut Masalı - nUnU dedi ki...

merhaba sevgili mehtap,

2 doğum, ve yıllara rağmen manken !! gibi allah vergisi bir bedene sahip idim taakii
hayatım 8 yıl önce tiroid-guatr ile tanışıp grileşmeye başlayana kadar.
,biliyorsunuz insanı tamamen kontrolü altına alan bir hastalık. asla onun bir adım önüne geçemiyorsunuz.
ama ben hala ve hala inatla spor- dengeli ve akıllı !! gıdalarla -hayata bakış açımla ondan daha çok inatla mücadele veriyorum, varsın benden 5-6 adım (kg) önde olsun.
kendinle barışık yaşayıp ,ne yediğinizi gerçek anlamda biliyorsanız AŞILABİLİYOR.keyif çok önemli bir unsur.iyi hissetmek yani.
Yarınki ipuçlarını merakla bekliyeceğim. svgr.

Cafe Gusto dedi ki...

Tavsiyelerinizi dinleyerek kilo vermeyi deneyeceğim...sevgiler...

Brajeshwari dedi ki...

Mehtap
harikasin ya...peki sorularım var?
Soru 1: Benim kilomu dietisyenim normal ve cok saglikli buluyor..Onun kilo verme konusunda master teziymişim ben..Fakat dediğin gibi bana hala birkaç kilo fazla görünüyor..ve beceremiyorum 10 kilo vermis ben, 2 kilo daha vermeyi...

Soru 2 : vucutta su fazlası nasil giderilir..Su içerek elbette ama..Su içmek yerine kiraz sapı suyu, maydonoz çiğ yenmesini önerirmisin..(Neden sordum, ödemi atarsam belki doğru kiloyu göreceğimi saniyorum kendimde)

Soru 3: bu zayiflama işinin psikolojik bir yanı var..Beni ne dietim, ne dietisyenim değil, en çok yaptigim olumlamaya inancim zayiflatti biliyorum..Kafami değiştirdim..Bunun hakkında da bir yazı dizisi istiyorum..Olmadı ben yazayım..Hani istiyordun ya yaz diye..:)

bekliyorum bir sonraki yaziyi fazla sandiğim kilolarimla birlikte :P

öpüyorum...

Nilambara dedi ki...

ben de ben de... :)
o hipotiroid beni de son 2 yılımda okul yıllarından beri koruduğum kilolarımdan aniden ve çok hızlı, aynen sade suya su içsem yarıyor mooduna soktu... "ben nasıl becerdim, o kadar dikkat etmeme rağmen ne ara bu kiloları aldım" şaşkınlığı içindeyim :)

Seni bekliyorum Mehtap'cığım, merakla... ve beklerken de kendimden en hoşnut olduğum zamanki halimi sürekli zihnimde canlandırıyor ve tekrar o hale geldiğim günün her gün biraz daha yaklaştığını düşünüyorum inançla... (işe yarıyor sanki ;)

Mehtap Pasin Gualano dedi ki...

Sevgili Cafe Gusto, yardimci olabilirsem, gercekten mutlu olurum.
Sevgili Brajeshwari, ictigin suyun etiketini cok dikkatle oku lutfen. 180°C de sabit "tortu" orani 100'un altinda olan sular odem cozer aslinda. ayrica suyun sodyum orani da dusuk olmalidir. Odemi cozmekten cok neden odemin oldugunu bilmek gerekir. Tuzlu yiyor olabilir misin? Kiraz sapi, maydanoz elbetteki icmeni oneririm, sana metabolizma hizlandiracak bir icecek tarifi de verebilirim istersen.
Olumlamaya gelince sen de Nilambara'da bu konuda cok dogru yapiyorsunuz. Bununla ilgili yapilmis calismalar var.
Sevgili Bir dut masali ve Nilambara, elbetteki sizin isiniz bircogumuzdan daha zor ama imkansiz degil. ustelik fotograflardan gordugum kadariyle oyle aman aman verilecek pek bir kilo yok.

Bir Dut Masalı - nUnU dedi ki...

sevgili mehtap,
boy. 175. allahın bir lutfuda bu. bedenim uzun.bacak boyum ve boynumda. kamuflaj gayet iyi :)
ama
kilomda 74 ne yazıkki :(((((( *
her sene bir kg yapıştı.bu böyle bir hastalık,ama daima hareket-yürüyüş şart. çok mutluyum yazılarınızdan.

*endokronoloğumdan hiç kopmuyorum :)
svglrrrrr iyi çalışmalar

Mehtap Pasin Gualano dedi ki...

Sevgili bir dut masali, artik beden kitle indexi (BMI) kullanilmiyor guzellik olcusu olarak (saglik acisindan hala kullanilabilir, obesite tanisi icin) ama "armonik beden kitle indexi" yani aBMI kullaniliyor. yani fazla kilolar vucuda duzenli dagilmis bir kilolu kadin, ust bacak ve basen bolgesi sisman, ust kismi cok ince bir kadindan daha hos gozukur gozumuze.
Yapisan kilolari, yapistiklari yerden hareket ettibiliriz biraz cabayla.. Sevgiler

nunu dedi ki...

Merhaba
Şu ana kadar okuduklarımı sevdim, yani sizi sevdim.. Bir arkadaşım salık verdi bloğunuzu.. Ne iyi etmiş.. Telefonla değil, ilk yüz yüze görüşmemizde teşekkür edeceğim ona..
88 kiloyum.. Boyum 1.67. Eylül 2012'de 55 yaşımda olacağım.. 43 yaşımda 31 kg verdim ve sonra değişmeyen son..
Sanırım arşivinizi okuyup bitirdiğimde ve düzenli takipçiniz olduğumda, tekrar kg almak gibi bir problemim olmayacak. Satır aralarınızdan anladığım bu..
Nur ben.. İstanbul'dan; Tanıştığımıza sevindim..
Sevgiler ve teşekkürler.